مقالات آموزشی

اعداد روی لاستیک به چه معناست؟

اعداد روی لاستیک به چه معناست؟ راهنمای سایز تایر

اعداد روی لاستیک نشانگر چیست؟ لاستیک ها دارای اعدادی هستند که روی دیواره کناری آنها فهرست شده‌ است که نوع، عرض، نسبت ابعاد، نوع ساخت، قطر، شاخص بار و درجه سرعت تایر را به شما می‌گوید. شماره لاستیک بسته به‌این هفت عامل تغییر می‌کند، اما همه تولید کنندگان از یک سیستم کدتایر استفاده‌می‌کنند.

اولین قدم برای انتخاب لاستیک مناسب خودرو دانستن این موضوع است که چطور سایز لاستیک خودرورا تشخیص دهیم. برای اینکه بدانیم یک لاستیک مناسب وسیله نقلیه ما هست یا خیر باید اعداد روی دیواره لاستیک را بخوانیم.

اما فقط به این دلیل که یک تایر اندازه مناسبی دارد، لزوما به معنی بهترین گزینه برای ما تبدیل نمیشود. در این مقاله شما میتوانید اطلاعات عمیق تری در مورد انتخاب لاستیک مناسب خود بدست بیاورید، اما از توصیه های متخصص محلی یا همان آپاراتی محل نیز غافل نشوید.

خرید بهترین لاستیک چینی بازار ایران

 

سایز لاستیک را از کجا بخوانم؟

سایز لاستیک درقسمت دیواره کناری تایر نمایش داده شده است ومعمولاً بزرگترین دنباله اعدادوحروف در اعداد روی لاستیک خواهد بود. همچنین می‌توانید کد سایز لاستیک را در دفترچه راهنمای وسیله نقلیه یا درجلوی درب سمت‌راننده بیابید تا لاستیک توصیه شده توسط سازنده‌خودرو را ببنید.

راهنمای سایز لاستیک - سایز لاستیک را از کجا بخوانم؟

 

نوع سرویس:

نوع سرویس انوع مختلفی را شامل میشود. موارد زیر رایج ترین هستند:

P مخفف Passenger است. دراعداد روی تایر این رایج‌ترین حرفی است که می‌بینید، زیرا برای لاستیک‌هایی مناسب‌است که برای وسایل نقلیه سواری استفاده می‌شود.
“LT” مخفف Light Truck است. اگر می‌خواهید بفهمید که آیا به تایر PیاLT نیاز دارید، نکته کلیدی این است خودرو‌شما ظرفیت حمل بار دارد یا خیر.
“ST” مخفف Standard Trailer است. اگر به دنبال لاستیک برای کمپر یا RV، چرخ پنجم یا تریلر ساختمانی خود هستید، مهم است که‌به تکنسین اطلاع دهید‌که به تایرهای STنیاز دارید.

 

عرض:

سه رقم اول در اندازه لاستیک نشان دهنده پهنای لاستیک است. این عدد برحسب میلی متر ارائه می‌شود.

 

نسبت منظر یا فاق:

عدد دو رقمی دوم در اعداد روی لاستیک نشان دهنده ارتفاع لاستیک است. این عدد خوانده شده درصدی از عرض است. به‌عنوان مثال، اگر عرض یک‌تایر 245 و نسبت‌ابعاد آن‌45 باشد، به‌این معنی است که ارتفاع آن 110.25 میلیمتر است(45٪ از 245).

 

ساختار لاستیک:

پس از نسبت منظر اعداد دیگری هم بر روی لاستیک حک شده است. این حرف نوع ساختار تایر را به ما می گوید. موارد رایج در ادامه توضیح داده شده است:

R مخفف Radial است. R رایج ترین نوع لاستیک است. “D” مخفف Diagonal و “B” مخفف Bias-Belted است.

لاستیک رادیال و لاستیک دیاگونال

سایز رینگ:

در اعداد روی لاستیک سومین عدددر سایز لاستیک نشان دهنده قطررینگ شما است (یا گاهی اوقات به عنوان‌”چرخ”‌نامیده می شود). این عدد بر حسب اینچ خوانده می شود.

 

شاخص بار:

عدد شاخص بار در اعداد روی تایر به شما امکان می دهد ظرفیت بار تایر را بدانید. عدد مربوط به پوند خاص است. که در نمودار زیر خلاصه شده است.

شاخص بار می تواند از 0 تا 150 متغیر باشد، اگرچه بیشتر لاستیک های طراحی شده برای وسایل نقلیه سواری‌از 75تا100 متغیر است. شاخص بار نیز به فشار باد واقعی لاستیک بستگی دارد.

اعداد روی تایر شاخص بار

 

 

شاخص سرعت:

حرف شاخص بندی سرعت دراعداد روی لاستیک به شما امکان می‌دهد حداکثرسرعتی که تایر برای تحمل آن طراحی شده است. این حرف مربوط به کیلومتر درساعت یا MPH خاص است که درنمودار زیر خلاصه شده است.

گاهی اوقات، شاخص سرعت لاستیک ممکن است یک حرف و یک عدد مانند A1 داشته باشد. لاستیک های A1-A8 برای حرکت با سرعت کمتر طراحی شده اند. نمودار زیر را مشاهده کنید تا رتبه سرعت تایر خودرو و قابلیت سرعت مربوطه را بیابید.

راهنمای سایز لاستیک خودرو - اعداد روی لاستیک شاخص سرعت

 

شاخص UTQG:

سیستمی که توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده توسعه یافته است، که به مصرف کنندگان کمک می کند تا لاستیک ها را از نظر سایش آج، کشش و دما مقایسه و ارزیابی کنند.

مثال: تایر با UTQG 400 AB

400 عدد سایش آج است که نشان‌دهنده سایش نسبی لاستیک در مقایسه با لاستیک‌های استاندارد دولت است که دارای امتیاز 100 است. بنابراین لاستیک دارای رتبه 400 چهار برابر بیشتر از لاستیک دولتی ساییده می‌شود. عملکرد نسبی لاستیک ها به شرایط واقعی استفاده از آنها بستگی دارد و ممکن است به دلیل عادات رانندگی، شیوه های نگهداری، تفاوت در ویژگی های جاده و آب و هوا متفاوت باشد.

 

همچنین مشاهده کنید:

بهترین لاستیک پراید

 

خرید بهترین لاستیک سمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *