مقالات آموزشی

شاخص UTQG یا شاخص سایش آج چیست؟ تمام آن چیزی که باید بدانید

شاخص UTQG چیست؟

شاخص UTQG از سال 1978 در صنعت تایر متولد شده است. این شاخص به عنوان یکی از استانداردهای تولید لاستیک طراحی شده است که برند های استاندارد لاستیک باید از آن پیروی کنند. اما، آیا با گذشت سال ها هنوز این شاخص معتبر است؟

فناوری تایر در بیش از 4 دهه راه طولانی را پیموده است. با این حال، برخی چیزها تغییر نمی کنند. رتبه‌بندی‌های UTQG هنوز اعتبار دارند و این اعتبار تا به امروز ادامه دارد و بسیاری از رانندگان به آنها اعتماد دارند.

 

 

چگونه رتبه بندی UTQG را بخوانیم؟ اعداد آج دقیقا به چه معناست؟

در این مقاله تمام آن چیزی که نیاز هست تا در مورد این شاخص بدانید به شما خواهیم گفت، باما همراه باشید.

 

رتبه بندی UTQG روی تایرها به چه معناست؟

درجه بندی کیفیت تایر یکنواخت یا به اختصار رتبه بندی تایر UTQG توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده (DOT) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده (NHTSA) ایجاد شده است. این درجه‌کیفیت یکنواخت‌تایر استانداردی را ایجاد می‌کند که رانندگان می‌توانند از آن برای تعیین دوام وطول عمرتخمینی هرتایر استفاده کنند.

شاخص سایش آج چیست؟

شاخص UTQG لاستیک، درجه‌بندی آج‌ تایر، درجه‌بندی دما و رتبه کشش لاستیک‌ها را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، عمر آج پیش‌بینی‌شده روی تایرها، دوام آن‌ها در دمای گرم و قابلیت ترمزگیری آن‌ها را نشان می‌دهد. به بیان ساده، رتبه بندی آج و کشش و درجه حرارت تخمینی از کیفیت لاستیک ارائه می‌دهد.

 

شرکت های تولید کننده چطور UTQG را اندازه گیری میکنند؟

شاخص UTQG آنقدر که به نظر می رسد قابل اعتماد نیست. به این دلیل که تولیدکنندگان اجازه دارند رتبه‌بندی‌ها را خودشان گزارش کنند و آزمایش رتبه‌بندی آج تایر محدود است به شرکت سازنده است. اما، دقیقاً چگونه درجه‌های آج‌پوش تعیین می‌شوند؟

تست رتبه بندی سایش تایر از برندی به برند دیگر یکسان است. در تجهیزات تست، لاستیک هایی که قرار است مورد آزمایش قرار گیرد، بر روی خودروهای خاص نصب می‌شوند. آنها 7200 مایل رانندگی می‌کنند و با گروه شاخص کنترل تایر مقایسه می شوند. از آنجایی که به تایر شاخص کنترلی رده بندی آج 100 داده می شود، رتبه بندی آج لاستیک آزمایشی بر اساس مدت زمان ماندگاری لاستیک های آزمایش شده تعیین می شود.

با این حال، برند های تایر می‌توانند نتایج این آزمایش را “دستکاری” کنند. تولیدکنندگان می توانند آزادانه تایرهای شاخص کنترلی خود را انتخاب کنند، بنابراین تایر پایه ممکن است بین برندها تفاوت زیادی داشته باشد.

 

همچنین بخوانید راهنمای سایز لاستیک

 

سه شاخص رتبه بندی UTQG چیست؟

شاخص UTQG تایر به شما بینشی در مورد لباس، کشش و دما می دهد. با تشکر از رتبه بندی برای عمر مفید، قابلیت ترمز و مقاومت در برابر دما تایرها را می توان از نظر کیفیت طبقه بندی کرد.

با این حال، سیستم رتبه بندی تایرها فقط یک تخمین به شما می دهد و اغلب فقط مبنایی برای مقایسه کیفیت تایرها ارائه می دهد. به طور معمول مردم بر این باورند که بالاترین رتبه UTQG نشان می دهد که تایرها با کیفیت تر هستند، اما همیشه اینطور نیست. در نتیجه بهتر است جهت انتخاب لاستیک به برند و تکنولوژی بهتر اعتماد کنید.

 

شاخص آج

بخش اول سیستم درجه بندی کیفیت تایر در مورد “رده بندی آج تایر چیست؟

عدد آج روی لاستیک تخمینی از طول عمر آج لاستیک است. رده بندی سایش آج تایر، برخلاف درجه سختی تایر و درجه کشش، با یک عدد نشان داده می شود. “حرف” آج بین 100-1000 است.

اگر بخواهیم شاخص آج را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم. تایر هایی با درجه آج 400 دو برابر لاستیک‌هایی با درجه آج 200 دوام خواهند داشت.

در این جدول درجه بندی کلی شاخص آج لاستیک ها آورده شده است:

جدول شاخص آج لاستیک

 

رتبه بندی خوب برای آج لاستیک چیست؟

بر اساس درجه کیفیت UTQG، هرچه رتبه بندی آج روی لاستیک ها بالاتر باشد، نشانه بهتر بودن لاستیک است. در حالی که بسیاری از عوامل خارجی بر عمر تایر تأثیر می‌گذارند، مقیاس درجه آج هنوز نقطه شروع خوبی است.

در حال حاضر، بالاترین رتبه بندی آج در بازار ایالات متحده 1000 است. با این حال، این یک مورد نادر است. لاستیک های کم آج برای خرید راحت تر در دسترس هستند.

در پاسخ به “گرید آج لاستیک خوب چیست؟” به شما و میزان رانندگی شما بستگی دارد. برای رانندگانی که اغلب از وسیله نقلیه خود استفاده نمی کنند، مقیاس رتبه بندی آج UTQG نقش مهمی در تصمیم گیری برای خرید لاستیک ایفا نمی کند. با این حال، اگر خودروی شما به طور مکرر مورد استفاده قرار میگیرد، هدف قرار دادن درجه‌های بالاتر UTQG تایر برای آج عمیق تر ایده‌آل خواهد بود.

 

شاخص آج چه ارتباطی با مسافت پیموده شده دارد؟

در حالی که حتی نمی‌توان به بهترین تایرهای دارای شاخص UTQG کاملاً اعتماد کرد، راهنمای رتبه بندی شاخص آج تایر در واقع کاملاً ساده است.

برای تخمین عمر آج بر اساس درجه بندی آج، باید عدد را در 1000 ضرب کنید. بنابراین، بر اساس ریاضیات ساده، تایر 400 باید 40000 مایل دوام بیاورد. اما، همیشه اینطور نیست.

قبلاً اشاره کردیم که چگونه تولیدکنندگان لاستیک می‌توانند استانداردهای یکنواخت درجه کیفیت تایر را به نفع خود خم کنند. این بیشتر در مورد سیستم درجه بندی تایرها در مورد عمر آج صدق می‌کند.

لاستیک ها شماره آج UTQG خود را در یک محیط کنترل شده دریافت می‌کنند. متأسفانه، این موضوع به این معنی است که عوامل خارجی که طول عمر آنها را کوتاه می‌کنند، در هنگام تعیین درجه‌های لاستیک مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به عنوان رانندگان، ما باید بدانیم چه زمانی تایرها را تعویض کنیم تا از ایمنی رانندگی خود اطمینان حاصل کنیم.

 

شاخص چسبندگی تایر

چسبندگی در شاخص UTQG نشان دهنده چسبندگی یک تایر در جاده های خیس است. به عبارت دیگر در چنین شرایطی چقدر قابلیت ترمزگیری و عملکرد آنها خوب است. چسبندگی لاستیک با نیرویی که برای متوقف کردن وسیله نقلیه در جاده خیس هنگام رانندگی در مسیر مستقیم نیاز دارد اندازه‌گیری می‌شود.

درجه حرارت و چسبندگی تایر با حروف نمایش داده می شود. تایرهای با رتبه AA بهترین در مقیاس رتبه بندی تایرهای UTQG هستند. رتبه بعدی چسبندگی تایر A است و به دنبال آن B و C قرار دارند. بر این اساس، کشش AA بهتر از کشش A است، در حالی که B و C در رتبه پایین تر قرار دارند.

به خاطر داشته باشید که چسبندگی بسته به وضعیت تایر، سطح جاده و عادات رانندگی شما متفاوت است. فقط به این دلیل که ارزیابی تایر یک مدل AA را بر اساس درجه عملکرد تایر ارزیابی می کند، عوامل خارجی همچنان می توانند قابلیت ترمزگیری آن را کاهش دهند.

شاخص چسبندگی UTQG

 

شاخص حرارت تایر

هیچ راهنمای شاخص UTQG تایر بدون ذکر درجه‌بندی دمای تایر کامل نیست. همچنین به عنوان رتبه بندی جنس تایر نیز شناخته می شود. اگر بخواهیم درجه‌های دمایی UTQG را تعریف کنیم، می‌توانیم آن را به عنوان توانایی تایر در مقاومت در برابر گرما یا انباشت فشار که دوام سرعت آن را تعیین می‌کند، ساده کنیم.

درجه های UTQG برای محدوده دما از A تا C. دمای تایر A به این معنی است که مدل می تواند سرعت های بالاتر از 115 مایل در ساعت را تحمل کند. هنگامی که به درجه حرارت لاستیک a در مقابل b نگاه می کنیم، تفاوت آنقدرها زیاد نیست.

این امر به ویژه در دوران مدرن صادق است، زیرا اکثر وسایل نقلیه مسافربری با لاستیک هایی بیش از دمای مورد نیاز سرعت تایر A عرضه می شوند.

شاخص حرارت

 

یک رتبه بندی خوب UTQG برای لاستیک ها چیست؟

پس از توضیح رتبه‌بندی آج، حرارت و چسبندگی، میتوان با اطمینان گفت که آنها با هدف خوبی طراحی شده‌ان. اما، رانندگان نباید همیشه به بهترین شاخص های UTQG اکتفا کنند.

گاهی اوقات، لاستیک‌های ارزان قیمت با رتبه‌بندی UTQG پایین‌تر برای رانندگان به‌خوبی کار می‌کنند. همه چیز به نیاز خودرو شما بستگی دارد. لاستیک های با شاخص آج بالا برای مسافت طولانی عالی هستند، اما برای وسایل نقلیه تفریحی اغراق آمیز خواهند بود. همین امر در مورد تفاوت بین رانندگان با سبک رانندگی تهاجمی و آرام نیز صدق می کند.

به عبارت دیگر، یک رتبه بندی خوب UTQG به عوامل متعددی بستگی دارد.

 

رتبه بندی UTQG روی لاستیک ها چقدر دقیق است؟

وقتی به رانندگان متوسط با سبک رانندگی و زمان رانندگی متوسط نگاه می کنیم، بله، رتبه بندی UTQG قابل اعتماد است. با این حال، اگر دما، چسبندگی، و آج حروف و اعداد می تواند دروغ باشد.

نه، در واقع خیلی بدبینانه است که بگوییم آنها دروغ می گویند. بیشتر شبیه شاخص های UTQG است که فقط تخمین‌هایی را ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر رتبه بندی آج نشان می دهد که تایر حدود 60000 مایل دوام می آورد و شما راننده ای تهاجمی هستید، تعجب نکنید که لاستیک ها زود فرسوده می شوند.

 

آیا رتبه بندی UTQG TREADWEAR مهم است؟

اگر می خواهید بدانید که یک لاستیک چقدر دوام می آورد، به درجه آج آن نگاه نکنید. اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید به شما نمی دهد. در حالی که رتبه‌بندی آج‌پوش UTQG اهمیت دارد، همانطور که تخمین می‌زند، اعداد آن مشخص نیست.

برای حدس زدن در مورد طول عمر لاستیک های خاص، ضمانت آج آنها را بررسی کنید. اکثر تولیدکنندگان انواع مختلفی از گارانتی ها را با لاستیک های خود ارائه می دهند، از مسافت پیموده شده تا گارانتی کار. اینها گزینه بهتری را در اختیار شما قرار می دهند و تایرهای فرسوده زودرس را پوشش می دهند – تا زمانی که با تعمیر و نگهداری لاستیک همراه باشید.

 

چرا برخی از لاستیک ها رتبه بندی UTQG ندارند؟

بله، تایرهای بدون شاخص UTQG وجود دارند. واقعیت این است که تولیدکنندگان نیازی به آزمایش دسته بندی تایر ندارند.

این سیستم برچسب زدن لاستیک برای همه دسته های تایر مناسب نیست. درجات UTQG برای لاستیک‌های خاص، از جمله لاستیک‌های مخصوص تریلر، زمستانی، کامیون‌های سبک و لاستیک‌های مختلف خودروهای غیر سواری و همچنین تمام لاستیک‌های با قطر رینگ 12 اینچ یا کمتر داده نمی‌شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *