اخبار

خداحافظی با لاستیک دولتی

خداحافظی با لاستیک دولتی

شروع آزاد سازی قیمت لاستیک از اول دی ماه

آزاد سازی قیمت ها در بازار لاستیک میتواند آرامش را به این صنعت بازگرداند. با ارائه ارز دولتی به صنعت لاستیک و تایر بستر فساد برای سودجویان فراهم میشود.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر: از ابتدای دی ماه ، محدودیت عرضه لاستیک برداشته خواهد شد.

عرضه بیشتر از تقاضا باشد نرخ تایر افت می‌کند ، آزاد سازی قیمت تایر باعث کاهش قیمت آزاد تایر میشود، با آزاد سازی قیمت، نرخ تایر پراید در بازار آزاد تا جفتی ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان افت میکند.

قرار بود از ابتدای دی ماه نرخ گذاری تایر سواری ایرانی مانند لاستیک های بایاس توسط کارخانجات انجام شود که هم اکنون این اتفاق اجرایی شده است و کارخانجات تایر سازی بر اساس قیمت تمام شده محصولات خود می‌توانند نسبت به افزایش محصولات خود اقدام کنند.

در اولین اقدام پس از آزاد سازی نرخ تایر سواری قیمت تایرهای سایز ۱۴ به میزان ۸٪ و قیمت تایرهای سایز ۱۵ به میزان ۵٪ توسط کارخانجات افزایش یافته است که هم اکنون کارخانجاتی که فروش آنلاین دارند با نرخ های جدید فروش به مصرف کننده را از دیروز شروع کرده اند.

اختیار تعیین قیمت انواع لاستیک‌های سواری برعهده تولیدکنندگان است

به گزارش «دنیای‌خودرو» چند روزی است اخبار غیررسمی از بازار و شرکت‌های تایرسازی حکایت از افزایش قیمت تایرهای رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ به مقدار کمتر از ۱۰ درصد دارد؛ آن‌هم افزایش قیمت برای سایزهایی که بیشترین تقاضا برایشان در بازار دیده می‌شود و قیمت پایین آنها رغبتی برای افزایش تولید در این سایزها را برای کارخانه‌ها باقی نگذاشته بود.

تولید تایر که به اذعان تولیدکننده‌ها با گفتار همراه بود، باعث شد انجمن صنفی صنعت تایر اقدام به مذاکره جدی با مسئولان دولتی کند تا تایر قیمت واقعی به خود بگیرد.برهمین اساس محمدرضا تقی‌گنجی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌خودرو» از اجرای طرح آزادسازی قیمت تایر توسط دولت خبر داد و گفت: با تصمیم ستاد تنظیم بازار و در نهایت وزیر صمت، تایر از قیمت‌گذاری دستوری مستثنا و تعیین قیمت این کالا به انجمن صنفی صنعت تایر سپرده شد.

بر این اساس و با تصمیم مدیران‌عامل شرکت‌های تایرسازی قیمت تایرهای رینگ13 یا همان خانواده پراید به میزان ۹درصد افزایش یافت و بهای تایرهای رینگ ۱۴و ۱۵نیز به ترتیب هشت و پنج‌درصد بالارفت.به‌گفته گنجی با این اتفاق شرکت‌ها از زیان‌دهی خارج شده و راحت‌تر به تولید تایر مورد نیاز کشور می پردازند. وی یادآور شد واقعی‌سازی قیمت‌ها با شیب ملایم و به‌صورت تدریجی انجام خواهد شد تا شوکی به بازار و مصرف‌کننده نهایی وارد نشود.

زمزمه واقعی‌سازی قیمت‌ها در بازار کافی بود تا بهای تایر پراید در بازار آزاد تا جفتی ۲۰۰هزار تومان ریزش داشته باشد و از التهاب بازار کم شود. در گام اول نیز گروه صنعتی رازی سبد محصولات خود را با قیمت‌های جدید برای فروش به نمایندگان عرضه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *