مقالات آموزشی

تفاوت بین لاستیک خودرو های الکتریکی و بنزینی

تفاوت بین لاستیک خودرو های الکتریکی و بنزینی

تفاوت بین لاستیک خودرو های الکتریکی و بنزینی در مواردی از قبیل پهنا و جنس تایر به دلیل تفاوت های بنیادین در خودرو های برقی و احتراقی مطرح شده است اگرچه در ظاهر یکسان به نظر می رسند، اما در جزئیات متفاوت هستند. این تفاوت به چه دلیل است، چه مواردی متفاوت است و چرا؟

برخی از محصولات سایت

 

لاستیک‌ها تنها بخش‌هایی از خودرو هستند که با زمین تماس دارند. بنابراین تاثیر زیادی بر راحتی سواری، هندلینگ، لرزش، صدا و کارایی دارد که از عناصر اساسی یک خودرو هستند. به طور خاص، تأثیر لاستیک بر روی هندلینگ و ترمز بیش از 50٪ است. به عبارت دیگر، قابلیت رانندگی یک خودرو بسته به لاستیک متفاوت است. بنابراین، شرایط و اهداف کاملاً سختی در فرآیند تولید و انتخاب تایر برای حمل و نقل وجود دارد. و برای برآورده کردن این الزامات، خودروسازان از نزدیک با تولیدکنندگان تایر برای ساخت و اعتبار لاستیک‌های مورد نظر خود همکاری می‌کنند. البته عملکرد همه چیز نیست. لاستیک ها برای مدت طولانی استفاده می شوند، بنابراین کیفیت ساخت نیز مهم است. ما در این مقاله جنبه های مختلف این موضوع را به دقت بررسی می کنیم زیرا می تواند بر عملکرد و امنیت خودرو شما تاثیر بگذارد.

تایر خودرو الکتریکی و بنزینی

لاستیک های خودروهای الکتریکی 20 درصد سریعتر از لاستیک های موتورهای احتراقی فرسوده می شوند که به دلیل شتاب خودروهای برقی است. این موضوع به این خاطر است که خودرو های برقی از سیستم انتقال سوخت بی بهره هستند و انتقال قدرت به چرخ ها به طور آنی اتفاق می افتد. بر این اساس، تایرهای وسایل نقلیه الکتریکی اولیه بر مقاومت در برابر سایش تمرکز داشتند. علاوه بر این، در نتیجه توسعه نه تنها این جنبه، بلکه تقویت مواد آج جدیدترین لاستیک‌های خودروهای الکتریکی بیش از 30 درصد مقاومت سایشی بالاتری نسبت به لاستیک‌های موتورهای احتراقی فعلی دارند.

تفاوت بین لاستیک خودرو های الکتریکی و بنزینی در چیست؟

همانطور که دویدن به کفش های مختلف برای وزن های مختلف نیاز دارد، موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی نیز از لاستیک های مختلف استفاده می کنند. این به این دلیل است که برخی از خصوصیات تایر ها نسبت به نوع خودرو متفاوت است. وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با موتورهای احتراقی، نیروی لحظه ای تولید می کنند، بنابراین تایرها باید به طور کامل این قدرت را تحمل کنند. لیز خوردن یا کشیدن که باعث ناراحتی راننده می شود نیز غیرقابل قبول است. علاوه بر این، خودروهای الکتریکی به دلیل وزن بالای باتری‌هایشان از موتورهای احتراقی سنگین‌تر هستند. بنابراین باید وزن بیشتری را نسبت به موتورهای احتراقی تحمل کند و در عین حال مقاومت در برابر سایش و دوام را تضمین کند.

لاستیک خودرو برقی و بنزینی

برای خودروهای برقی، کارایی سوخت و مسافت پیموده شده با یک بار شارژ بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر درجه مقاومت غلتشی 1.0 درصد کاهش یابد، برد رانندگی یک وسیله نقلیه الکتریکی با یک بار شارژ می تواند 5٪ افزایش یابد. به عبارت دیگر، توسعه فناوری تایر عامل مهمی در افزایش بهره وری سوخت است و بر برنامه های توسعه فناوری خودرو های الکترونیکی تأثیر می گذارد.

با توسعه سریع وسایل نقلیه الکتریکی، وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر و بیشتری وارد زندگی مردم شده اند و تجربه رانندگی متفاوتی را برای مردم به ارمغان می آورند. در طراحی لاستیک های خودرو های الکتریکی و احتراقی مواردی وجود دارد که در ادامه مطرح میشود.

تفاوت در طراحی برای به حداقل رساندن مقاومت هوا

لاستیک های وسایل نقلیه الکتریکی باریک تر از لاستیک های معمولی هستند. این برای کاهش مقاومت هوا در هنگام رانندگی است. به طور کلی، اگر مقاومت هوا تا 10 درصد کاهش یابد، مسافت پیموده شده یک وسیله نقلیه الکتریکی تا 5 درصد افزایش می یابد.

حل اختلاف وزن بین خودروهای برقی و خودروهای بنزینی

خودروهای برقی سنگین تر از خودروهای بنزینی هستند. بله، این حقیقت است. طبق درک ما، چون وسایل نقلیه الکتریکی دارای اجزایی مانند موتور، گیربکس، کمپرسور و مخزن سوخت نیستند، وزن کل وسیله نقلیه باید سبکتر باشد. اما این مورد نیست.

این تفاوت در مقایسه با خودروهای معمولی حدود 300 کیلوگرم است. وزن وسایل نقلیه الکتریکی سنگین تر است، بنابراین عملکرد لاستیک های معمولی نمی تواند الزامات وسایل نقلیه الکتریکی را برآورده کند، به این معنی که شما به لاستیک های بادوام بیشتری نیاز دارید. طراح هنگام طراحی در نظر می گیرد که مقاومت هوا را با کاهش عرض تایر کاهش دهد، اما وزن تایر را در واحد سطح افزایش دهد.

حل مشکل نویز

خودروهای الکتریکی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی صدای موتور تولید نمی کنند. بنابراین وقتی صدای جاده ایجاد می شود، راحت تر به گوش افراد داخل خودرو منتقل می شود. بنابراین الگوی آج لاستیک خودروهای برقی به طور ویژه برای کاهش صدای ناشی از جاده طراحی شده است.

طراحی برای کاهش مقاومت هوای توپی چرخ

توپی چرخ خودروهای الکتریکی مسطح به نظر می رسد. این طراحی همچنین می تواند مقاومت هوا را کاهش دهد و از ورود هوا به چرخ ها و ایجاد تلاطم جلوگیری کند. به طور کلی پره ها پهن و فاصله بین آنها بسیار کم است.

طراحی متریال

هرچه لاستیک باریکتر باشد، فاصله ترمز بیشتر می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، تایرهای خودروهای برقی از انواع لاستیک‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که وزن سبک‌تر و استحکام بالایی نسبت به لاستیک‌های معمولی دارند. این امر وزن لاستیک و مقاومت غلتش را کاهش می دهد، در حالی که از تغییر شکل آج در هنگام حرکت با سرعت بالا جلوگیری می کند، در نتیجه مسافت پیموده شده و راندمان سوخت را بهبود می بخشد، که همچنین یک مسئله مهم پیش روی خودروهای الکتریکی است.

وسایل نقلیه الکتریکی برای اهداف مختلف طرح های مختلفی را اتخاذ می کنند

برای کامیون ها یا اتومبیل ها، یا برای اتومبیل های پرسرعت یا اتومبیل های کم سرعت، اغلب از طرح های مختلف برای دستیابی به هزینه های مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال قطر و عرض متفاوت خواهد بود و این تفاوت ها بیشتر از خودروهای سوختی خواهد بود.

به طور خلاصه، می‌توان نتیجه گرفت که دلیل متفاوت بودن طراحی تایرهای خودروهای الکتریکی بر اساس در نظر گرفتن محدوده کروز، پایداری و راحتی است.

تا اینجا تفاوت طراحی لاستیک خودروهای برقی و طرح چرخ خودروهای سوختی را دیده ایم. اگر به ظاهر یکنواخت چرخ های یک ماشین الکتریکی نگاه کنید، طراحی خوب نیست. اما این طراحی خاص حاصل تلاش و زحمت طراح است که باعث بهبود راندمان سوخت و مسافت پیموده شده می شود. با توسعه مداوم فناوری و تحقیق و توسعه مداوم باتری‌ها یا تجهیزات شارژ با کارایی بالا، من معتقدم که در آینده شاهد لاستیک‌های تصفیه‌شده خودروهای الکتریکی خواهیم بود.

 

به اینستاگرام آرنس تایر سربزنید و از آخرین اخبار حوزه لاستیک مطلع شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *