مقالات آموزشی

دلایل ترک خوردن تایر چیست؟ چطور از آن جلوگیری کنیم

دلایل ترک خوردن تایر چیست؟ چطور از آن جلوگیری کنیم

دلایل ترک خوردن تایر چیست؟ با گذشت زمان، لاستیک ها در معرض بارش، گرد و غبار ترمز، مواد شیمیایی، نور خورشید و نوسانات دما از تابستان تا زمستان قرار می گیرند. در حالی که لاستیک ها دارای مواد شیمیایی ضد فرسایش در داخل لاستیک هستند تا به محافظت از آنها کمک کنند، قرار گرفتن در معرض این عناصر می تواند باعث شود که لاستیک مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد که سپس باعث فرسودگی و ترک خوردن سطح لاستیک می‌شود. در شرایط عادی، تایرها باید حدود 5 تا 7 سال دوام بیاورند، اما با بالا رفتن سن، شروع به پوسیدگی می‌کنند و این که ترک‌ها می‌توانند خطرناک باشند، فقط مسئله زمان است. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد فرسایش و ترک خوردن لاستیک ها، کارهایی که می توانید برای جلوگیری از فرسایش لاستیک ها انجام دهید و نحوه دریافت کمک وجود دارد.

 

ترک های لاستیک چرا به وجود می آید؟

ترک‌های لاستیک معمولاً کوچک هستند و در دیواره‌های کناری یا در پایه شیارهای آج ایجاد می‌شوند. اینها نشانه هایی هستند که مواد لاستیکی در تایرها شروع به فرسوده شدن کرده است. در حالی که ترک ها معمولاً روی دیواره کناری شروع به ایجاد می کنند، سپس به قسمت بیرونی لاستیک در زیر آج حرکت می کنند. با کاهش انعطاف‌پذیری لاستیک، ترک‌های بزرگ‌تری ایجاد می‌شود، و زمانی که این اتفاق می‌افتد، خطرناک شدن لاستیک‌ها فقط مسئله زمان است. ترک همیشه چیز بدی نیست و لزوماً به این معنی نیست که لاستیک باید تعویض شود. اما با افزایش طول، عمق یا تعداد ترک ها، تعویض تایرها ممکن است ضروری باشد.

چرا لاستیک های من ترک می خورد؟

تایر ها از لاستیک به همراه تعدادی رنگدانه و سایر افزودنی ها ساخته شده اند که برای افزایش دوام و انعطاف پذیری طراحی شده اند. لاستیک ها برای عملکرد مناسب در شرایط نامشخص جاده و ایجاد کشش برای وسیله نقلیه باید انعطاف پذیر باشند. همانطور که انعطاف لاستیک شروع به کاهش می کند، یکی از عوارض جانبی آن شکستن لاستیک است که، اغلب ترک هایی در تایر ایجاد میکند.

مواد لاستیکی که تایر ها از آن ساخته می شوند به طور طبیعی تحت شرایط مختلفی که تایر ها با آن مواجه میشوند، از بین می رود، مانند قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء بنفش، تماس با مواد شیمیایی و روغن های جاده، و ضربه های مکانیکی که فقط بخشی از رانندگی است. اگر پوسیدگی در آج تایر ایجاد شود، فرآیند تخریب می‌تواند تسریع شود. اما اگر تایر هایی که به تازگی تولید شده اند شروع به ترک خوردن کنند احتمالا مشکل از تولید کننده است.

آیا ترک‌های لاستیک‌ها لزوماً بد هستند؟

همانطور که ترک ها رشد می کنند، می توانند به سرعت فرسوده شوند. این می تواند ترک های کوچک را به ترک های بزرگ یا مشکلات دیگری تبدیل کند که می تواند شما را در معرض خطر باد کردن لاستیک قرار دهد. اگر ترک بین آج ها قابل مشاهده باشد، احتمالاً یکپارچگی ساختاری لاستیک به خطر می افتد. در این مرحله مهم است که یک متخصص، لاستیک را بازرسی کند. اگر ترک‌هایی در لاستیک‌هایی وجود داشته باشد که فقط چند سال از عمر آن می‌گذرد، این نیز می‌تواند یک نقص تولیدی باشد که باید فوراً برطرف و جایگزین شود.

چگونه از فرسودگی و ترک خوردگی لاستیک ها جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از فرسودگی و ترک خوردگی لاستیک‌ها این است که تا حد امکان آنها را از عناصر زیر دور نگه دارید:

  • اگر می توانید ماشین خود را در یک گاراژ به دور از نور مستقیم خورشید پارک کنید.
  • پس از رانندگی برف و گل را از روی لاستیک ها تمیز کنید.
  • لاستیک ها را باد نگه دارید تا فشار وارد شده به لاستیک کاهش یابد.
  • اجازه ندهید تایرهایتان برای مدت طولانی در آب بمانند.
  • اجازه ندهید وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی در یک مکان قرار گیرد. حتی اگر به طور منظم از خودروی خود استفاده نمی کنید، هر چند روز یک بار آن را به رانندگی ببرید تا لاستیک ها استفاده شوند.

اگر لاستیک های شما کهنه یا ترک خورده چه کار کنید؟

اگر متوجه علائم کهنگی یا ترک خوردگی در لاستیک‌های خود شدید، آن را برای بررسی به فروشگاه لاستیک محلی خود ببرید. گاهی اوقات، لاستیک های ترک خورده را می توان تعمیر کرد، اما این ممکن است به جای رفع مشکل، فقط آن را پنهان کند. هنگامی که ترک خوردن جدی است، احتمالاً لاستیک ها برای ایمنی شما و سایر رانندگان در جاده باید تعویض شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *