مقالات آموزشی

بالانس چرخ چیست و چه اهمیتی دارد

بالانس چرخ چیست و چه اهمیتی دارد

بالانس چرخ چیست؟ بالانس تایر یک تنظیم برای هر یک از چرخ ها انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که وزن به طور مساوی در کل دور تایر و چرخ توزیع می شود. این فرایند با افزودن یک قطعه فلزی به دور چرخ انجام میشود تا در صورت وجود ناهمترازی در دور تا دور تایر این ناهمترازی برطرف شده و اصطلاحا چرخ بالانس شود.

زمانی که یک تایر توسط تولید کنند در خط تولید، تولید میشود هیچکدام از آنها کاملا شبیه هم نیستند. این بدان معناست که وزن آنها تا حدودی متفاوت است و این تفاوت در وزن یا بعاد اتفاق می افتد. این تفاوت‌ های کوچک هر چند که به چشم نمی آیند می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود، به همین دلیل است که بالانس چرخ برای پوشش این تفاوت ها انجام میشود تا خودرو با پایداری بیشتری حرکت کند. اما چگونه می توان فهمید که لاستیک ها و چرخ های شما نیاز به بالانس شدن دارند؟ در ادامه چند نکته در مورد بالانس تایر

 

چرا باید بالانس چرخ ها انجام شود؟

برخی از علائم مربوط به مشکلات تولید و عدم بالانس تایر عبارتند از ساییدگی ناهموار و سریعتر آج، افزایش مصرف سوخت، یا لرزش در فرمان که در سرعت های بالاتر افزایش پیدا میکند.

لاستیک هایی که بالانس بر روی آنها انجام نشده باشد می توانند در جای خود تکان بخورند یا بالا و پایین بپرند و باعث لرزش در خودرو شوند. اگر لاستیک جلو به درستی بالانس نشده باشد، احتمالاً لرزش را در فرمان احساس خواهید کرد. اگر مشکل در چرخ های عقب باشد، در صندلی یا کف خودرو احساس لرزش خواهید کرد. هنگامی که تمام قسمت های مجموعه چرخ-لاستیک تا حد امکان از نظر بالانس برابر باشند، تایر به صورت صحیح می چرخد. این موضوع به بهبود شرایط سایش آج کمک می کند، همچنین به راحتی سواری خودرو نیز کمک خواهد کرد.

چگونه چرخ ها از بالانس خارج می شوند؟

سایش روزانه لاستیک ها و چرخ ها می تواند باعث عدم بالانس شود. به‌ علاوه، اگر وزن چرخ‌ها مساوی نباشد، یا درصورتی که با جدول یا گودال برخورد کند، ممکن است چرخ از حالت بالانس خارج شود. همچنین در صورتی که تایر پنچرگیری شود نیز ممکن است از حالت بالانس خارج شود.

نشانه هایی که نشان می دهد لاستیک های شما به بالانس مجدد نیاز دارند

هنگامی تایر از وضعیت بالانس خارج میشود در شرایط رانندگی خود را نشان خواهد داد. احساس لرزش در فرمان یا کف خودرو شاهدی بر عدم بالانس چرخ ها میباشد. صدای کوبش که در سرعت های بالاتر بلندتر می شود نیز ممکن است یک نشانگر باشد. در ادامه مواردی مطرح میشود که نشان میدهد باید بالانس مجدد تایر ها انجام شود.

وسیله نقلیه شما به یک طرف می کشد:

در صورتی که وسیله نقلیه در هنگام حرکت به یک سمت ( چپ یا راست) کشیده میشود احتمالا تایر ها به بالانس مچدد احتیاج دارند. هرچند این موضوع ممکن است به عدم تنظیم در سیستم جلو بندی خودرو نیز مربوط شود که باید توسط مخصص مورد برسی قرار گیرد.

سایش سریع تر یا ناهموار آج:

اگر حس میکنید تایر های شما زود تر از زمان معمول ساییده شده است یا فقط یک سمت آن بیشتر از سمت دیگر ساییده شده است یک نشانه است که ممکن است تایر در حالت عدم بالانس قرار داشته باشد.

لرزش فرمان:

لرزش فرمان هنگام رانندگی می تواند ناشی از عدم بالانس چرخ ها باشد. همچنین ایراد در رینگ چرخ یا لاستیک ممکن است باعث لرزش فرمان خودرو شود.

چند بار باید بالانس تایر انجام شود؟

توصیه می‌شود با هر بار تعویض یا جابه جایی تایر ، مجموعه‌ چرخ و لاستیک خود را بالانس کنید . علاوه بر این، هر زمان که لاستیک‌ها را تعویض میکنید، بالانس کردن جزو فرایند ضروری تعویض لاستیک جدید است. موارد دیگری که باید بالانس مجدد انجام شود عبارتند از زمانی که لاستیک به جدول یا چاله برخورد میکند باعث خارج شدن تایر از حالت بالانس میشود و ممکن است وزنه بالان شکسته یا از جای خود خارج شود، همچنین در صورت پنچر گیری یا هر زمان که متوجه ساییدگی و لرزش ناهموار آج شدید.

 

چگونه لاستیک ها دوباره بالانس می شوند

بالانس مجدد در یک فروشگاه لاستیک با قرار دادن چرخ-لاستیک روی یک دستگاه بالانس کننده تایر انجام می شود که اندازه گیری هایی را برای مشخص کردن مناطق سبک تر یا سنگین تر انجام می دهد. سپس تنظیماتی برای محاسبه این تفاوت های وزنی انجام می شود. بهترین زمان برای انجام این کار، زمانی است که لاستیک ها در حال چرخش هستند، هم برای راحتی و هم به این دلیل که ممکن است تعادل لاستیک در عقب خودرو وجود نداشته باشد و تا زمانی که به جلو منتقل نشود، آن را احساس نکنید.

در ادامه نحوه انجام آن آمده است:

  1. لاستیک نصب شده بر روی یک چرخ به یک دستگاه بالانس تایر متصل می شود.
  2. در حالی که اندازه گیری ارتعاش انجام می شود، چرخ می چرخد. این به فن می گوید که اگر وزنه به طور یکنواخت پخش نشود، چقدر وزن اضافه کند و کجا روی چرخ آن را وصل کند.
  3. اگر عدم تعادل یافت شود، تکنسین ممکن است بتواند وزنه ها را مجدداً متعادل کرده و تنظیم کند (اضافه کند). اما گاهی اوقات نیاز است که فناوری نیز لاستیک را روی چرخ قرار دهد و سپس تعادل را مجدداً تنظیم کند. این به این دلیل است که یک نقطه سنگین روی چرخ و روی لاستیک گاهی اوقات می تواند در کنار هم قرار بگیرد و باعث عدم تعادل بیشتر شود که باید اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *