مقالات آموزشی

لاستیک ران فلت چیست؟ مزایای لاستیک ران فلت

لاستیک ران فلت چیست؟

لاستیک ران فلت چیست؟ لاستیک‌ های Run Flat نوعی از لاستیک‌هایی هستند که درصورت پنچری میتوانید با آنها به رانندگی ادامه دهید. پنچری در یک جاده طولانی میتواند مشکلات زیادی برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد و اگر تایر زاپاس خودرو هم پنچر شده باشد ممکن است مجبور شوید ساعت های طولانی منتظر رسیدن امداد در جاده شوید. تایر های ران فلت تولید شده اند تا این مشکل را برای سرنشینان خودرو رفع کنند.

تایر های ران فلت مخصوص زمانی هستند که در جاده تایر دچار پنچری میشود، در این صورت این نوع تایر میتواند شمارا تا تعمیرگاه برساند. درصورت پنچری با استفاده از تایر Run flat میتوان تا رسیدن به تعمیرگاه رانندگی کرد، با این حال نمیتوان به طور نامحدود با آنها رانندگی کرد. طبق توضیحات تولید کننده هر تایر توان مشخصی دارد که میتوان با آن تایر با سرعت مشخص و مسافت مشخص رانندگی کرد.

 

به طور مثال تایرهای ران فلت بریجستون پس از کاهش یا حتی تخلیه کامل فشار باد تا 80 کیلومتر با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت به کار خود ادامه می دهند.

لاستیک‌های RUN FLAT چگونه کار می‌کنند؟
دو نوع اصلی از سیستم های تایر ران فلت وجود دارد: سیستم دیوار محافظ و سیستم حلقه محافظ.

یکی از مهمترین مواردی که باید در مورد استفاده از تایرهای ران فلت بدانید این است که این نوع لاستیک فقط میتواند در خودرویی که مجهز به سیستم مانتوریگ فشار باد تایر (TPMS) است مورد استفاده قرار گیرد. سیستم TPMS به محض تخلیه فشار هوای تایر به شما هشدار میدهد، در صورت نبود سیستم TPMS شما متوجه تخلیه فشار هوای لاستیک نمیشوید و ممکن است بیشتر از حدتوان تایر ران فلت حرکت کنید.

مزایای استفاده از لاستیک های ران فلت

با تایر های معمولی پس از پنچری شما مجبور به تعویض لاستیک یا بکسل خودرو میشوید. درنتیجه بزرگ ترین مزیت تایر های ران فلت این است که مجبور نیستید در شرایط های خطرناک یا سخت تایر را تعویض کنید که این موضوع میتواند بسیار مهم باشد.

یکی دیگر از مزایای این تایر ها این است که ساخته شده اند تا در شرایط پنچری کنترل بهتری نسبت به تایر های معمولی برای راننده ایجاد میکنند. تایر های معمولی در صورت پنچری با سرعت بالا، به سرعت باعث کاهش شدید کنترل راننده میشود، اما تایر های ران فلت به دلیل استفاده از سیستم های محافظ به شما کنترل بهتری میدهند.

همانطور که مصرف کنندگان همچنان به ایمنی بالا در لیست ویژگی هایی که در یک وسیله نقلیه به دنبال آن هستند اهمیت میدهند، انتظار می رود محبوبیت تایرهای ران فلت افزایش یابد.از آنجایی که لاستیک‌های ران فلت با فناوری‌ های بهم پیوسته مانند TPMS کار می‌کنند، ممکن است فقط مسئله زمان باشد تا تبدیل به یک هنجار شود و در تمام خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *