مقالات آموزشی

نکات تغییر سایز لاستیک که باید بدانید

نکات تغییر سایز لاستیک که باید بدانید

فاکتورهای زیادی برای خرید لاستیک وجود دارد، اما مهم ترین فاکتور سایز تایر است که تناسب با رینگ موجود را تعیین می کند. آیا امکان تغییر سایز لاستیک به پهن تر یا باریک تر وجود دارد یا خیر؟

پاسخ دادن به آن ساده نیست زیرا ابعاد تایر به سه عامل بستگی دارد: ارتفاع، عرض و قطر. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که آیا میتوانید سایز پهن تر یا باریک تر را با لاستیک فعلی خودتان تعویض کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آیا می توانید یک لاستیک پهن تر/باریکتر را جایگزین سایز فعلی کنید ؟

بله، با توجه به سایز رینگ خودرو، شما می توانید عرض لاستیک را با همان رینگ تغییر دهید. لاستیک جدید باید دارای قطر رینگ مشابه، عرض باریک تر/پهن تر/مشابه و نسبت ابعاد یکسان با لاستیک قدیمی باشد. در غیر این صورت، تبعاتی همچون برخورد تایر با بدنه خودرو، خارج شدن تایر از رینگ یا خطرات دیگری را به همراه خواهد داشت که ممکن است باعث ترکیدن لاستیک شود.

هر وسیله نقلیه دارای اندازه رینگ خاصی است که به شما امکان می دهد ارتفاع و عرض لاستیک را متناسب با سبک رانندگی یا زیبایی خود تنظیم کنید. نکته کلیدی در اینجا این است که شما اندازه گیری های ضروری را برای تعیین گزینه ها در محدوده مجاز می دانید.

خرید بهترین لاستیک پهن بازار ایران

مزایا و معایب سایز پهن تر تایر

لاستیک پهن‌تر نه تنها ظاهری اسپورت تر ایجاد میکند، بلکه سواری نرم‌تر با هندلینگ، پایداری و راحتی بهتر ارائه می‌دهد. اما هزینه بیشتری خواهد داشت،همچنین به دلیل وزن زیاد و افزایش سطح مقطع مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.

مزایا

لاستیک ها تنها بخشی از خودرو هستند که مستقیماً با سطح جاده در ارتباط هستند و تمام وزن خودرو بر روی آنها قرار میگیرد. علاوه بر این، آنها به جذب ضربه ها، کنترل هندلینگ و ایجاد کشش کمک می کنند.

به دلیل اهمیت زیاد چرخ ها در خودرو هر تغییری، هر چقدر هم که کوچک باشد، تجربه رانندگی را بهبود می بخشد یا آن را مختل می کند. وقتی صحبت از لاستیک پهن تر می شود ، مزایایی که می توانید انتظار داشته باشید عبارتند از:

  • ظاهر بهتر

یک تایر پهن تر فضای بین گلگیر و بدنه را پوشش میدهد. برخی افراد برای ایجاد ظاهری تهاجمی تر از تایر های پهن تر برای خودرو استفاده میکنند.

  • افزایش فاصله از زمین

فاصله بیشتر از ورود سنگ یا سایر اشیاء جاده به لاستیک ها و ایجاد پنچری جلوگیری می کند. به همین دلیل است که لاستیک های آفرود اغلب برای غلبه بر جاده های ناهموار بزرگ هستند.

  • افزایش عملکرد

هرچه سطج تماس با جاده بیشتر باشد، لاستیک چسبندگی بهتری ارائه میدهد. این به دلیل افزایش ارتباط آج های لاستیک با زمین است. هچنین به دلیل افزایش سطح ارتباط تایر با زمین در هنگام ترمز، عملکرد بهتری خواهند داشت و باعث خواهد شد که خودرو سر نخورد.

این بعلاوه تاثیرات مثبتی بر روی هندلینگ نیز دارد. به لطف مقاومت غلتشی کمتر، پایداری به خصوص در سرعت های بالا افزایش می یابد. میزان هوای بیشتری که درون تایر قرار میگیرد ضربه‌های بیشتری را جذب می‌کند، بنابراین منجر به یک سواری راحت می‌شود.

معایب

  • قیمت بالاتر

لاستیک های پهن معمولا هزینه بیشتری برای شما دارند. جای تعجب نیست زیرا تولید لاستیک پهن تر به مواد بیشتر و نیروی کار بیشتر برای این محصول نیاز دارد. همچنین ممکن است در یافتن سایز خاصی برای وسیله نقلیه خود مشکل داشته باشید. تولیدکنندگان کمتری لاستیک های سایز پهن را تولید و عرضه میکنند.

  • راندمان سوخت ضعیف

لاستیک های پهن معمولاً وزن بیشتری دارند، بنابراین به قدرت بیشتری برای غلتیدن نیاز دارند. همچنین در زمان راه افتادن خودرو موتور را تحت فشار قرار می‌دهد و ناگفته نماند که وزن اضافی فشار بیشتری بر قطعات مرتبط وارد می‌کند.

  • خسارات احتمالی

معمولاً فقط هنگام رانندگی در شرایط سخت متوجه مشکلات تعویض لاستیک می شوید.

برای مثال، نسبت قطر به عرض بزرگتر ممکن است در عملکرد صحیح سرعت سنج اختلال ایجاد کند. این دستگاه ممکن است به دلیل آشنایی با تنظیمات سایز فابریک، سیگنال های گیج کننده دریافت کند، بنابراین محدوده سرعت اشتباه را گزارش می کند.

همچنین باید برای آسیب به سیستم ترمز ABS و پایداری کلی خودرو آماده باشید. وسیله نقلیه شما پس از شتاب گیری به دلیل انتخاب سایز تایر نامناسب متوقف می شود یا از زمین بلند می شود.

برخی از مالکان بدون پیش بینی معایب، به دنبال استفاده از تایر پهن هستند، بنابراین برای مصرف سوخت بیشتر و اصطکاک بیش از حد بین قطعاتی مانند لاستیک ها و گلگیرها هزینه می کنند.

هنگام تغییر سایز لاستیک در همان رینگ چه نکاتی را باید در نظر گرفت

اندازه گلگیر

همه چرخ ها به فضای کافی برای گردش، جهش در هنگام رانندگی در مسیر های ناهموار یا چرخش به چپ و راست نیاز دارند. در نتیجه باید فضای کافی در قسمت گلگیر برای تایر ها وجود داشته باشد.

زمانی که قصد افزایش اندازه دارید به این مورد توجه کنید. در غیر این صورت، لاستیک ها ممکن است به سایر قطعات فلزی در چرخ یا سیستم تعلیق ساییده شوند. اصطکاک در عملکرد درست آنها اختلال ایجاد می کند و ایمنی رانندگی را کاهش می دهد.

عملکرد خودرو

همانطور که در بالا ذکر شد، تایرهای بزرگتر هندلینگ و چسبندگی را افزایش می دهند و همچنین بر مصرف سوخت و عملکرد رانندگی شما تأثیر می گذارند. اگرچه تغییر سایز می تواند به کوچکی 1-2 اینچ انجام شود، اما تاثیر آن بر روی نسبت منظر تا 5 درصد افزایش/کاهش می یابد، بنابراین به شدت بر سرعت تأثیر می گذارد.

آیا تغییر ارتفاع لاستیک (نسبت منظر) با همان رینگ امکان پذیر است؟

در مورد ارتفاع لاستیک، منظور ما نسبت ابعاد است – عدد دوم در کد روی دیواره جانبی لاستیک. همانطور که گفته شد، ما تغییر نسبت منظر را توصیه نمی کنیم، اما تصمیم با شماست.

برخی افراد لاستیک های با ارتفاع بلندتر را برای بهبود ظاهر خودروهای خود در نظر می گیرند. طبق قرارداد، افزایش ارتفاع لاستیک راحتی سواری را بهبود می بخشد، اما احتمالا لاستیک ها با گلگیرها برخورد خواهند کرد.

در هر صورت، اگر ابعاد در محدوده ایمن باشد، می توانید ارتفاع را نیز تغییر دهید. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید یا در مورد کارهایی که می توانید با مدل خودروی خود انجام دهید، با متخصص مشورت کنید.

هرگز سایز رینگ را تغییر ندهید

هر گونه تغییر در رینگ خودرو هرگز برای شما مفید نخواهد بود. به عبارت دیگر، آخرین عدد 2 رقمی در مشخصات لاستیک، به عنوان مثال، “18” در “235/45R18” باید بدون توجه به هر چیزی ثابت بماند. چرا ابن موضوع اجباری است؟

درصورت تغییر رینگ باید تمام تایر ها تعویض شوند. در غیر این صورت، تایرهای نمی توانند در رینگ قرار بگیرند و بنابراین نمی توانند به درستی باد شوند.

علاوه بر این، ترکیب رینگ و لاستیک نامناسب برای عملکرد ایمن خودرو تاثیر منفی میگذارد و ایمنی را کاهش میدهد. لاستیک‌ها می‌توانند از رینگ خارج شوند حتی زمانی که فقط چند کیلومتر حرکت کرده‌اید.

سوالات متداول

آیا داشتن 2 تایر با سایز متفاوت خوب است؟

قطعا نه. حتی اگر قطر نزدیک داشته باشند، در بلند مدت مشکلاتی به همراه خواهد داشت. با گذشت زمان، تفاوت سایز قابلیت هندلینگ و پایداری خودروی شما را به هم می ریزند و شما را در معرض خطر قرار می دهند.

اگر لاستیک با سایز اشتباه را روی خودرو قرار دهید چه؟

اول و مهمتر از همه، با انحراف مرکز ثقل از نقطه بهینه، ناپایداری افزایش می یابد. این وضعیت سپس بر ترمزگیری، فرکانس چرخش و ایمنی کلی تأثیر منفی می گذارد.

لاستیک های بلندتر بهتر است یا پهن تر؟

تایرهای عریض به دلیل افزایش سطح برای تحمل ظرفیت بار سنگین وسیله نقلیه شما، روی سطوح نرم مانند ماسه به خوبی کار می کنند. در همین حال، بلندترها برای فتح مسیرهای سنگی ایده آل هستند. ترکیبات لاستیک چسبندگی در چنین زمین هایی را افزایش می دهد.

نتیجه

ارتفاع و عرض لاستیک را تا حدی که از حالت استاندارد خارج نشود تغییر دهید، اما تغییر رینگ به احتمال زیاد مشکلات زیادی برای خودرو شما ایچاد خواهد کرد. اگر در مورد عملکرد و ایمنی کلی مطمئن نیستید، بهتر است با متخصصان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *