مقالات آموزشی

چرا نباید با لاستیک پنچر حرکت کرد؟ عواقب آن چیست؟

حرکت با لاستیک پنچر

هیچ اتفاقی بد تر از ترکیدن لاستیک در حین رانندگی به خصوص در آب و هوای نا مساعد نیست. اگر چه نمیتوان پنچر شدن ناگهانی لاستیک را پیشبینی کرد، اما جلوگیری از فرسودگی لاستیک ها میتواند شمارا از برخی تعمیرات پر هزینه نجات دهد.

 

چقدر میتوان با لاستیک پنچر حرکت کرد؟

پاسخ ساده است – حرکت با لاستیک پنچر حتی در مسافت های کوتاه هم ایده خوبی نیست، اما ممکن است ایمن ترین کار برای خروج از یک ترافیک پرسرعت وسط اتوبان باشد که در این صورت منطقی به نظر میرسد. اگر در حالی که در جاده هستید لاستیک شما ترکید، سعی کنید مدت زمان رانندگی در آن حالت را به حداقل برسانید. چراغ های خطر خود را روشن کنید، از ترمز گیری با شدت خودداری کنید و به آرامی وسیله نقلیه خود را به نزدیک ترین و ایمن ترین مکان هدایت کنید.

اگر وسیله نقلیه شما مجهز به لاستیک های Run Flat است، می توانید تا ۶۰ کیلومتر با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت با لاستیک پنچر شده رانندگی کنید – که باید زمان زیادی برای رساندن شما به نزدیکترین تایر پلاس شما باشد! اگر وسیله نقلیه شما مجهز به لاستیک های ران فلت نیست، می توانید به صورت آنلاین خرید کنید یا به تایر پلاس نزدیک خود مراجعه کنید تا با کارشناسان لاستیک ما در مورد مزایای لاستیک های Run Flat صحبت کنید.

 

چه چیزی باعث پنچر شدن لاستیک ها می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که میتواند باعث پنچر شدن لاستیک شود، اگرچه همیشه نمی توان از این امر کرد، اما جلوگیری از فرسودگی تایرها می تواند شما را از تعمیرات بسیار پرهزینه حاصل از ترکیدن لاستیک نجات دهد. به فشار باد لاستیک ها و عمق آج توجه ویژه ای داشته باشید و از رانندگی با آنها بیش از عمر مفید خودداری کنید. سایر علل پنچر شدن لاستیک‌ها که ممکن است همیشه تحت کنترل شما نباشد، می‌تواند شامل سوراخ شدن اجسام خارجی مانند پیچ‌ها و شیشه‌های صنعتی، نشتی کند و خطرات جاده‌ای مانند چاله‌ها و جاده‌های ناهموار باشد.

 

اگر با لاستیک پنچر شده حرکت کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به طور خلاصه، از رانندگی غیرضروری با لاستیک‌های پنچر شده خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند خطر افزایش پنچری و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ساختار داخلی و خارجی خودرو و لاستیک‌های شما را افزایش دهد.

از جمله قطعاتی که ممکن آسیب ببیند عبارت است از: رینگ فولادی یا آلومینیومی خودرو، سیستم تعلیق، گلگیر ها، سیستم جلوبندی مانند دیسک و صفحه و … . به همین خاطر پیشنهاد میشود تا حد امکان از حرکت روی لاستیک پنچر شده بپرهیزید.

خم شدن یا تابدار شدن رینگ ها

هنگام رانندگی با لاستیک پنچر، نه تنها به ساختار لاستیک‌های خود آسیب می‌رسانید، بلکه وزن بیشتری را روی لبه‌های رینگ خود متمرکز می‌کنید. از آنجایی که این اجزا برای تماس با سطح جاده قرار ندارند، ممکن است خمیده، تابیده یا برای همیشه آسیب ببینند. در حالی که قبلاً ممکن بود به تعمیر یا تعویض لاستیک ساده نیاز داشته باشید، می‌توانید با نصب رینگ‌های جدید، تعمیرات پرهزینه‌تری داشته باشید.

آسیب عمومی به وسیله نقلیه شما

اگر با لاستیک پنچر به رانندگی ادامه دهید، ممکن است به چندین قطعه ضروری خودروی خود آسیب بیشتری وارد کنید (مانند خطوط ترمز، روتورها، قطعات تعلیق، گلگیرها و غیره). نتیجه: هزینه های تعمیر بالاتر و افزایش نگرانی های ایمنی برای شما، مسافران و سایر رانندگان در جاده.

خطرات ایمنی کلی در حین رانندگی

لاستیک های شما فقط به گونه ای طراحی نشده اند که وسیله نقلیه شما را به آرامی حرکت دهند. آنها کل وزن ماشین شما را تحمل می کنند، و با ایجاد چسبندگی به جاده، به شما امکان می دهند به راحتی در پیچ ها و توقف ها حرکت کنید.

وقتی این عملکردها به خطر بیفتند، می توانند با کاهش  عملکرد های فرمان و کنترل کلی وسیله نقلیه شما، شما را در خطر جدی در جاده قرار دهند. اگر متوجه شدید که یک لاستیک پنچر شده است، با تعمیر یا تعویض فوری آن از بروز خطرات بیشتر جلوگیری کنید.

 

راهکار های جلوگیری از ترکیدن لاستیک

  • برسی لاستیک ها برای یافتن ترک یا برآمدگی
  • مراقب سوراخ یا اجسام خارجی (پیچ، میخ و غیره) باشید
  • بار های سنگین میتواند بر روی لاستیک فشار بیش از حد بیاورد
  • از رانندگی تهاجمی و توقف های سخت خودداری کنید
  • فشار باد لاستیک را مناسب نگه دارید
  • در صورت لزوم تایرهای خود را تعویض کنید
  • چرخش لاستیک را به طور منظم انجام دهید

 

حالا میدانید که رانندگی با لاستیک پنچر چه ضرر هایی به دنبال دارد میتوانید تصمیم خود را برای تعوضی لاستیک خودرو خود بگیرید. در وبسایت آرنس تایر میتوانید انواع سایز لاستیک مناسب خودرو های سواری از جمله پراید ، پژو ، زانتیا ، و دیگر خودرو ها را برسی و انتخاب نمائید. آرنس تایر با ارئه بهترین لاستیک های چینی و ترکی در جهت جلب رضایت مشتریان خود قدم برمیدارد.

 

منبع تایر پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *