اخبار

کشیده شدن ترمز قیمت لاستیک توسط وزارت صمت

کاهش تعرفه واردات تایر

کاهش تعرفه واردات تایر تصمیم جدید وزارت صنعت معد و تجارت در جهت سامانداهی بازار لاستیک خودرو که باعث ایجاد آرامش در این بازار خواهد شد…

به گزارش آرنس تایر به نقل از اخبار خودرو افزایش قیمت لاستیک در ماه های اخیر و عدم عرضه لاستیک توسط تولید کنندگان داخلی باعث افزایش لجام گسیخته قیمت تایر در لاستیک های پرمصرف نظیر سایز های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در بازار شد. گزارش ها حاکی از آن است که برخی لاستیک ها حتی تا ۲ برابر قیمت نیز افزایش داشته اند.

بیشترین تاثیر این افزایش قیمت ها روی لاستیک رینگ ۱۳ یعنی خانواده پراید بوده است که بیشترین فشار این افزایش قیمت ها به طبقه متوسط جامعه وارد میشود. عدم تاخصیص به موقع ارز دولتی به کارخانه ها باعث کاهش تیراژ تولید و افزایش قیمت ها شده است.

 

کاهش تعرفه واردات تایر

اما اینبار وزارت صمت جهت ساماندهی بازار لاستیک خودرو تصمیم به کاهش تعرفه واردات تایر کرده و تا مشکل کمبود و قیمت بالای لاستیک در بازار به این روش حل شود.

به تازگی کاهش تعرفه گمرکی واردات تایرهای سواری از 32 به 6 درصد تغییر کرده . البته این کاهش تعرفه فقط تا پایان سال معتبر است تا شاید با این شیوه بتوان با ورود لاستیک های چینی‌، قیمت تایر در بازار فروکش کند.  در جلسه ۲۶ مهر ماه هیات‌ دولت، بنا بر پیشنهاد وزارت صنعت معدن و تجارت تعرفه واردات را به 6درصد کاهش داد تا ارزی را که می‌توانست در قالب مواد اولیه موردنیاز تایرسازان تخصیص داده شود، در اختیار شرکت‌های واردکننده تایر قرارگیرد.

با این اتفاق، تایرهای وارداتی با قیمت تمام‌شده پایین‌تر روانه بازار خواهند شد و تایرسازان که تمرکز خود را بر تامین سایزهای اسپرت موردنیاز خودروسازان گذاشته‌اند، می‌توانند به تولید خود مشغول شوند.

 

اجازه واردات به خودرو سازان

اولویت نخست لاستیک سازان جهت عرضه لاستیک از گذشته تا به حال خودرو سازان بوده اند. اما اینبار با اجازه واردات لاستیک توسط خودرو سازان شوک اصلی به بازار لاستیک داخلی وارد شد. همکاری تولید کنندگان لاستیک و خودروسازان تا حدی بود که تولید کنندگان لاستیک محصولات خود را با قیمت توافقی به خودروساز می‌فروختند و اگرچه مطالبات خود را در اقساط بلندمدت دریافت می‌کردند اما عرضه به خودروسازان را به تامین بازار ترجیح می‌دادند؛ چراکه خودروساز به‌عنوان یک مشتری ثابت در هر شرایطی تایر تولیدی را از کارخانه‌ها خریداری می‌کرد.

اما این‌بار دولت برای ساماندهی وضعیت بازار، این اجازه را به خودروسازان داد تا کالای موردنیاز خود در خطوط تولید را نه از کارخانه‌های داخلی بلکه از طریق واردات تامین کنند، آن‌هم واردات با تعرفه 6درصد که برای خودروسازان بسیار مطلوب است.

اگر میزان تولید خودرو در کشور را سالانه یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، تامین تایر از طریق واردات می‌تواند 5میلیون حلقه تایر را به جای خطوط تولید خودروسازان روانه بازار کند و براساس خواسته مسئولان دولتی از التهابات بازار و قیمت‌ها بکاهد.

 

اشتباه بزرگ دولت در طرح شفاف‌سازی بازارلاستیک

اگر کاهش تعرفه واردات تایر به کشور واجازه خودروسازان برای وارد کردن تایر و  را گامی در جهت کاهش قیمت‌ لاستیک در بازار بدانیم، احتمالا دولت گام بعدی را اشتباه برداشته و با دخالت در نظام توزیع کارخانه‌ها، سعی در حذف بدنه اصلی بازار یعنی عمده‌فروشان لاستیک دارد.

عمده‌فروشانی که صنعت با سرمایه آنها اداره شده و توان تزریق نقدینگی از سوی آنها باعث می‌شود صنعت تایر تا امروز علاوه بر سرپا ماندن توسعه نیز پیدا کند.

گفته می‌شود یکی‌از سیستم‌های فروش تایر پس از آنکه به‌رغم حمایت دولت موفق به دریافت نقدینگی و مدیریت خرید نمایندگان شرکت‌های تایرساز نشد، دست به اقدامی عجیب زده است. این پلتفرم با دسترسی به اطلاعات سامانه جامع تجارت، یک‌باره در آخرین روزهای هفته گذشته پیامی به خرده‌فروشان و تایرفروشان غیرنماینده فرستاد و برای آنها سبد 300میلیون تومانی اعلام کرد.

در این سبد فروش تنها تایرهای سایز 13تا 15وجود دارد که گفته می‌شود بدون‌هماهنگی با گروه صنعتی بارز اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *