مقالات آموزشی

۷ مورد از دلایل کاهش طول عمر لاستیک کدام است؟

۷ مورد از دلایل کاهش طول عمر لاستیک کدام است؟

در این مقاله قصد داریم مواردی که باعث کاهش طول عمر لاستیک میشوند را بیان کنیم. لاستیک یکی از قطعات مهم خودرو محسوب میشود که فرسودگی آن میتواند خطرات زیادی داشته باشد. لاستیک فرسوده درصورتی که به موقع تعویض نشود ممکن است در حین رانندگی با کوچک ترین فشار وارد شده دچار ترکیدگی شود. همچنین لاستیک فرسوده بدون عاج باعث کاهش کنترل خودرو سرپیچ ها یا سطوح لغزنده خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع دلایل کاهش طول عمر لاستیک آشنا شوید.

بهترین لاستیک چینی بازار ایران

 

1- ایراد در سیستم جلوبندی خودرو

یکی از مهم ترین دلایل در کاهش عمر لاستیک عدم تنظیم جلوبندی خودرو است. ایراد در سیستم جلو بندی میتواند لاستیک خودرو را در مدت زمان کوتاهی فرسوده کند. زمانی که در سیستم جلوبندی ایرادی وجود داشته باشد معمولا لاستیک از درون یا خارج لاستیک ساییده میشود و در نتیجه عمر لاستیک شما کاهش میابد. از نشانه های ایراد جلوبندی زدن فرمان و صدای سوت لاستیک در هنگام دور زدن سرپیچ ها است.

2- عدم تنظیم باد لاستیک

یکی دیگر از موارد مهم در کاهش طول عمر لاستیک عدم تنظیم باد لاستیک است. درصورت تنظیم نبود باد، فشار وزن خودرو بر روی یک قسمت از لاستیک قرار میگیرد و باعث سایش سریع تر لاستیک خواهد شد. در مقاله دلایل لاستیک سایی میتوانید با موارد بیشتری در این مورد آشنا شوید.

3- رانندگی در خاکی وسطوح ناهموار

لاستیک ها به طور کلی برای استفاده بر روی آسفالت تولید شده‌اند و درصورت استفاده در سطوح خاکی یا سنگلاخ عمر لاستیک ها کاهش میابد. سطح خاکی با سایش بیشتر لاستیک نسبت به آسفالت باعث میشود طول عمر آن کاهش یابد. لاستیک هایی که مخصوص استفاده در سطوح ناهموار تولید میشوند مانند لاستیک آفرود ، با آج های بلندتری نسبت به لاستیک آنرود تولید میشوند و توان سایش بیشتری در خاکی و سطوح ناهموار دارند.

4- ترمز شدید یا دریفت کشیدن

ترمز شدید، دریفت یا به زبان عامیانه تیکاف از دلایل سایش سریع‌تر لاستیک هستند. با قفل شدن چرخ ها و سرخوردن بر روی آسفالت سطح عاج لاستیک به سرعت از بین میرود و در صورت تکرار زیاد میتواند باعث ترکیدن لاستیک شود. ترمز شدید باعث قفل شدن چرخ شده و لاستیک روی سطح کشیده میشود و این میتواند سریع ترین دلیل ساییده شدن لاستیک خودرو باشد.

5- قرار گرفتن خودرو زیر نور خورشید

درصورتی که لاستیک ها در مدت طولانی در معرض نورخورشید قرار گیرد باعث فرسایش سریع لاستیک میشود. به دلیل سیاه بودن رنگ لاستیک نور بیشتر جذب لاستیک شده و باعث سوختگی لاستیک میشود و همین امر باعث کاهش طول عمر لاستیک خواهد شد.

6- افزایش میزان بار خودرو بیش از حد مجاز

افزایش میزان بار خودرو بیش از حد استاندارد باعث افزایش فشار بر لاستیک شده و عمر لاستیک را کم میکند. شاخص های مشخص شده در زمان تولید مانند شاخص UTQG میزان فرسایش و بار لاستیک ها را مشخص میکند. در نتیجه افزایش بار بیش از حد مشخص شده در شاخص باعث فرسایش سریع تر لاستیک میشود.

7- ناترازی در چرخ ها

مورد آخر از دلایل کاهش طول عمر لاستیک نا ترازی در چرخ ها است. عدم تراز چرخ ها میتواند فشار بیشتری بر روی یک سمت لاستیک قرار دهد و همین امر باعث فرسایش سریع تر لاستیک میشود. اگر سایز لاستیک ها یا رینگ ها متفاوت باشد باعث افزایش فشار روی یک طرف خودرو شده و همان سمت سریع تر مورد خوردگی و فرسایش قرار میگیرد.

 

در بازار ایران انواع برند های لاستیک حضور دارند که هرکدام بسته به متریال استفاده شده در تولید لاستیک از ویژگی های خاصی برخوردارند. به طور معمول لاستیک های ایرانی به سفت و خشک بودن معروف هستند. برند های خارجی که در بازار هستند مانند برند های چینی، ژاپنی، تایلندی و ترکی که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. برند کامفورزر و برند رودکروزا محصول چین و شرکت معروف شاندونگ SNC است که تولیدات خود را با کیفیت بالا تولید میکند. این تولید کننده به نرمی و کیفیت بالای لاستیک های خود معروف است. و همچنین برند بوتو ساخت چین که لاستیک های با کیفیت و طول عمر بالا تولید میکند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *